Philips en LED-lampen

november 28, 2010

LED’s zijn de toekomst: een nieuw tijdperk in verlichting

 

De verlichtingssector is volop aan het overschakelen van klassieke op nieuwe lichtbronnen, waaronder de LED’s. De EU-regelgeving schrijft een geleidelijk verbod van klassieke lampen voor. Net daardoor wordt aan de consument een brede waaier van spaarlampen en LED-lampen aangeboden. LED-lampen zijn allicht niet het goedkoopste alternatief bij de aankoop, maar dat wordt gecompenseerd door hun duurzaamheid: ze bieden enorme energie- en kostenbesparingen (en zijn, over hun hele levensduur genomen, goedkoper dan klassieke lampen) én gaan tot 25 jaar lang mee.

 

Niet alle LED’s zijn gelijk

 

In de overgangsfase naar nieuwe lichtbronnen, zullen er ook zaken veranderen voor de consumenten. Ze zullen in winkels almaar meer LED-lampen aantreffen. Maar, de prijs én de prestaties ervan kunnen fors variëren. Ze moeten dus een aantal zaken weten om uit te maken welke lamp de beste lichtkwaliteit biedt in termen van helderheid, kleur, prestaties en sfeerschepping. We streven ernaar de consumenten te helpen deze nieuwe lichtbron te begrijpen, zodat ze een betere beslissing kunnen nemen en weten wat al die nieuwe termen betekenen. Op die manier zullen ze de beste lampen kunnen kiezen om de sfeer in huis te verbeteren.

 

Hoe de lichtkwaliteit bepalen ?

 

De lichtkwaliteit wordt bepaald door de combinatie van enkele elementaire parameters. De lampen met de beste prestaties bieden een combinatie van al deze parameters.

 

Welke lichthoeveelheid ?

 

Het vermogen van een lamp (watt) zegt iets over de hoeveelheid energie die de lamp gebruikt. Maar nieuwe technologieën, waaronder LED’s, gebruiken fors minder energie om dezelfde hoeveelheid licht voort te brengen. Om de verschillende lampen makkelijk te vergelijken, kijk je best naar het lichtrendement. Dat wordt uitgedrukt in lumen. De consument is gewend zijn lampen te evalueren in termen van aantal watt, maar dat gaat veranderen. De nieuwe EU-richtlijn inzake verpakking voor lampen is sinds september 2010 van kracht. De prestaties in lumen overheersen nu op de prestaties in watt. De efficiëntie van een lamp geeft aan hoeveel licht de lamp verschaft en hoeveel vermogen nodig is om het licht voort te brengen. Dit wordt gemeten in lumen/watt.

 

Wat is watt in lumen ?

 

Onderstaande grafiek toont de relatie tussen het vermogen in watt (zoals die gebruikt wordt voor klassieke lampen) en het equivalent in lumen. Een LED-lamp die een bestaande lamp van 60 W vervangt zou 806 lumen moeten aanreiken.

 

Wat is de lichtkleur ?

 

De kleurtemperatuur wordt gemeten in kelvin (K) en omschrijft de warmte van het licht. Hoe hoger het cijfer, hoe kouder de lichtkleur. Hoe lager het cijfer, hoe warmer de lichtkleur.

 

De kleurweergave wordt echter in CRI (kleurweergave-index) gemeten. Hoe hoger de CRI, hoe natuurlijker de kleuren van de omgeving eruitzien.

 

Wat is de lichtverspreiding ?

 

De bundelhoek van een lamp bepaalt of de lamp het licht in één richting verspreidt dan wel in alle richtingen, waarbij een grotere zone verlicht wordt. De optiek bepaalt de bundelhoek. Lampen met een smalle bundelhoek stralen het licht naar omhoog uit, waardoor er onderaan bijna geen licht verspreid wordt.

 

De vakkennis van Philips

 

De voorbije jaren heeft Philips een uitvoerige vakkennis in LED-technologie verworven, gaande van processors, optieken en warmtebeheer tot design, kwaliteit en bedrijfszekerheid. Dankzij zijn jarenlange reputatie als leider in verlichting heeft Philips een uitvoerige knowhow verworven in verlichting en kent het de noden van de consument als geen ander. Deze kennis dekt niet alleen aspecten als lichtkwaliteit en prestaties, maar ook de vormgeving van de lamp. In dit opzicht ziet je LED-lamp er prachtig uit in al je open armaturen en kroonluchters.

 

LED-lampen van Philips: een stralende keuze

 

Met de vooruitgang van de LED-technologie zal het nieuwe Philipsgamma van LED-lampen je woning verfraaien. Het gamma behelst de eerste echte vervangingslamp voor de gloeilamp van 60 W (806 lumen). Deze biedt je een ongeëvenaarde lichtkwaliteit en een gemoedsrust waar je graag wat meer wilt voor betalen. In gebruik zijn deze lampen overigens goedkoper dan klassieke lampen en dankzij hun lange levensduur hoef je ze in de eerstvolgende decennia alvast niet te vervangen. De LED-lampen van Philips bieden een warm licht van hoge kwaliteit en gaan ook meteen branden, net zoals de consumenten dat gewend zijn met klassieke gloeilampen. En ze bieden nog meer pluspunten: ze zijn energie-efficiënt (tot 90% ten opzichte van klassieke lampen), wat geldbesparend is, en ze dragen van bij de eerste dag bij tot een beter milieu.

 

Als producten, die al in de prijzen vielen, zijn er MyAmbiance, het echte LED-alternatief op de gloeilamp van 60 W, en de Novallure lamp. Ze werden al onderscheiden met tal van designawards, zoals iF product design en HKDA Asia Design.

 

Philips maakt overstappen op LED’s makkelijk

 

Om de overgang van verlichting met gloeilampen naar nieuwe bronnen te vergemakkelijken zullen op alle Philipsverpakkingen van de nieuwe LED-lampen expliciete symbolen staan die de levensduur, het energieverbruik en de gebruikstoepassing toelichten. Op die manier kan de consument zijn lamp met kennis van zaken kiezen. Zo zullen op de verpakking onder meer details staan over de lichtkleur (warm wit of helder wit licht), zodat de consument weet of een lamp geschikt is voor een ontspannende sfeer in de huiskamer dan wel voor een functionele sfeer in de studeerkamer. Met de LED-lampen van Philips kan de consument ervan op aan dat al zijn noden in thuisverlichting voldaan en zelfs overschreden worden.

 

Meer informatie bij:

Sarah Facxin

Philips Corporate Communication & Public Affairs

Tel.: +32 2 525 80 78 (niet voor publicatie)

E-mail: sarah.facxin@philips.com

 

Philips Customer Care Center, tel. 080080190

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van “Gezondheid & Welzijn” tot doel het leven van de mensen te verbeteren door tijdige innovaties. Philips is een wereldleider in gezondheid, lifestyle en verlichting; het bedrijf integreert technologie en design in oplossingen die afgestemd zijn op de mensen, die steunen op een grondige kennis van de consumenten en de merkbelofte “sense and simplicity”. Philips met hoofdkantoor gevestigd in Nederland stelt meer dan 116.000 personen tewerk in 60 landen en behaalde een omzet van 23 miljard EUR in 2009. De onderneming is marktleider in cardiologische zorg, acute zorg en thuiszorg, in energie-efficiënte verlichting en nieuwe verlichtingsoplossingen, in lifestyle producten, met een sterke leiderspositie in flat TV, scheerapparaten, draagbare entertainment en tandverzorging.

Meer informatie over Philips is te vinden op www.philips.com/newscenter en www.philips.be