Philips lanceert DimTone voor het hotelwezen: een baanbrekende dimfunctie voor led-lampen die warme, gastvrije ruimtes creëert en tegelijk een energiebesparing van meer dan 80 % mogelijk maakt

oktober 17, 2011

Facilitymanagers in de hotelsector hebben lange tijd een evenwicht moeten vinden tussen een warme, gastvrije sfeer in ruimtes als bars, restaurants, lobbies en vergaderzalen enerzijds en de vraag naar een lager energieverbruik en kostenbesparingen anderzijds. De Philips GU10 MASTER LED-lamp van 7 W met DimTone werd specifiek ontwikkeld om tegemoet te komen aan hun verwachtingen. De lamp biedt een oplossing voor ruimtes die overdag urenlang verlicht dienen te blijven, terwijl de gasten tegelijk kunnen genieten van een uitnodigende en intieme sfeer.


DimTone is een nieuwe dimfunctie die bij het dimmen niet enkel de hoeveelheid licht maar ook de kleurtemperatuur verlaagt. Wanneer het licht wordt gedimd, krijgt het een warmere gloed om een intieme sfeer te scheppen (een aangenaam effect van zonsondergang); daarbij wordt een warm en zacht licht verspreid, een beetje zoals dat van een gloei- of halogeenlamp. DimTone biedt hotels en restaurants nieuwe mogelijkheden om een natuurlijke en cosy sfeer te creëren in ruimtes waar zulks nodig is; zo voelen de gasten zich thuis.


De hotelsector is zeven dagen per week en 24 uur per dag actief en heeft dus heel wat potentieel om belangrijke energiebesparingen te realiseren. Een van de meest impactvolle manieren om dit te realiseren is via verlichting: momenteel staat de verlichting in voor 42 % van alle energieverbruik, waarvan 70 % inefficiënt is. De DimTone dimfunctie voor led-lampen biedt een lichtoplossing die het financieel rendement verbetert en het comfort, de omgeving en het gevoel van welzijn bij de gasten optimaliseert.


De Philips GU10 MASTER LED-lamp van 7 W met DimTone werd reeds in gebruik genomen in het Spar Hotel in Göteborg (Zweden): hier werden 130 GU10-halogeenlampen van 50 W in de ontbijtzaal van het hotel vervangen, wat de verlichtingskosten in deze zone met 82 % terugschroefde, met een terugverdientijd van anderhalf jaar op basis van 12 branduren per dag. Alexander Pehrsson, propertymanager van het Spar Hotel, dat deel uitmaakt van de groep Bygg-Gota: "In een hotel is het belangrijk dat het licht een aangename omgeving creëert waarin de gasten zich goed voelen. Tegelijk willen we rendabel zijn en onze impact op het milieu verlagen. We zijn overgeschakeld naar DimTone omdat we een warme en gastvrije sfeer wilden scheppen, omdat de halogeenlampen vaak dienden te worden vervangen en omdat ons energieverbruik heel hoog lag".


Naast de mogelijkheden die de GU10 MASTER LED-lampen van 7 W met DimTone bieden op het vlak van energiebesparing en sfeerschepping, hebben ze ook een beduidend langere levensduur dan klassieke lichtoplossingen. Ze gaan 40.000 uur mee ten opzichte van 2000 uur voor een halogeenlamp, en hoeven dus minder vaak te worden vervangen, wat op zijn beurt de onderhoudskosten terugschroeft.


Geert Verachtert, General Manager Philips Lighting Belux : "Vooral in het heersende economisch klimaat staan hotelmanagers onder grote druk om de kosten in te dijken zonder dat dit gevolgen heeft voor de verblijfservaring van de gasten. De nieuwe GU10 MASTER LED-lamp van 7 W met DimTone biedt hotel-, bar- en restaurantuitbaters een lichtkwaliteit die zacht en warm is, voor een natuurlijke en cosy sfeer. Tegelijk genieten ze van de voordelen die de led-technologie biedt op het vlak van levensduur en energiebesparing".


Meer informatie over DimTone is te vinden op www.philips.com/masterled.

Persbericht

SparHotel Breakfast Area

SparHotel Breakfast Area

SparHotel Breakfast Area

SparHotel Breakfast Area

Meer informatie bij:

Sarah Facxin

PR Manager Lighting & Healthcare

Tel.: +32 2 525 80 78 (niet voor publicatie)

E-mail: sarah.facxin@philips.com

Philips Customer Care Center, tel. 080080190

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van "Gezondheid & Welzijn" tot doel het leven van de mensen te verbeteren door tijdige innovaties. Philips is een wereldleider in gezondheid, lifestyle en verlichting; het bedrijf integreert technologie en design in oplossingen die afgestemd zijn op de mensen, die steunen op een grondige kennis van de consumenten en de merkbelofte "sense and simplicity". Philips met hoofdkantoor gevestigd in Nederland stelt meer dan 120.000 personen tewerk met verkoop en diensten in 100 landen en behaalde een omzet van 22,3 miljard EUR in 2010. De onderneming is marktleider in cardiologische zorg, acute zorg en thuiszorg, in energie-efficiënte verlichting en nieuwe verlichtingsoplossingen, in lifestyle producten, met een sterke leiderspositie in scheerapparaten, draagbare entertainment en tandverzorging.

Meer informatie over Philips is te vinden op www.philips.com/newscenter en www.philips.be