Philips brengt licht en leven in de campagne Project Ocean van Selfridges

juli 28, 2011

Selfridges, Londen, Verenigd Koninkrijk – Philips heeft in samenwerking met Architainment Lighting Limited een hoogtechnologische ledverlichtingsinstallatie gerealiseerd voor Selfridges, een van „s werelds meest befaamde winkels in Oxford Street, Londen. Selfridges had een flexibele verlichtingsoplossing nodig waarmee een breed spectrum aan kleuren en effecten kon worden geproduceerd ter ondersteuning van de voornaamste evenementen en projecten van het warenhuis, waaronder met name Project Ocean. Ook moest de belichting de winkelervaring extra aantrekkelijk maken en het winkelpubliek inspireren. Bovendien moest de nieuwe oplossing energiebesparend werken. Duurzaamheid staat bij Selfridges immers hoog op de agenda.

 

Philips beschikt over ongeëvenaarde kennis en expertise op het vlak van ledverlichting. Daardoor was Philips in staat Selfridges een dynamische, onderhoudsarme verlichtingsoplossing te bieden waarmee de voorgevel van het warenhuis met een druk op de knop volledig van gedaante verandert. Tegelijk levert de nieuwe installatie een energiebesparing van 30 % op. De oplossing van Philips vormt een krachtige ondersteuning van de wereldwijde lancering van de campagne Project Ocean van Selfridges. Deze campagne is bedoeld om het publiek actief te betrekken bij de overbevissingsproblematiek en voorziet het gebouw daartoe van een „zee-effect‟ met een sterke visuele impact. Dankzij deze krachtige visuele communicatie bereikt deze campagne een nog breder publiek, dat aan het denken wordt gezet over duurzame visconsumptie.

 

Selfridges geniet faam vanwege zijn thema-etalages, die meerdere malen per jaar veranderen en afgestemd zijn op belangrijke momenten en campagnes. Philips gebruikte daarom een reeks aanpasbare, hoogperformante ledlampen die een rijke, verzadigde kleur combineren met gecustomizede effecten en eenvoudige installatie en onderhoud. Het vlaggenschip van Philips, ColorReach Powercore, vormt de nieuwe generatie buitenverlichting. Het is gebruikt om de voornaamste architecturale kenmerken van het gebouw te benadrukken. ColorBlast PowerCore is geschikt voor zowel binnen als buiten en werd toegepast vanwege de veelzijdige inzetbaarheid en brede waaier aan mogelijkheden, waaronder wall washing, strijklicht, schijnwerperlicht en spotverlichting. Daarnaast is de lineaire, van kleur veranderende oppervlaktebelichting van Philips, ColorGraze Powercore, gebruikt omdat dit ledsysteem compact en onopvallend is ontworpen en flexibel en discreet kan worden aangebracht.

 

Selfridges is niet alleen een wereldbefaamde winkelbestemming. Het gebouw zelf is een beschermd monument dat vele historische architecturale elementen bevat. Voor het aanbrengen van elementen aan de buitenzijde van het gebouw gelden strenge regels. Philips zocht in nauwe samenwerking met de interne elektriciteitsaannemer van Selfridges naar oplossingen die aan deze regels beantwoordden. Er werd besloten een speciale hars te produceren om de verlichting aan te brengen. Zo hoefden geen gaten te worden geboord – want dat is verboden. De verlichting moest buiten de openingstijden worden geïnstalleerd om verstoring van de normale activiteiten van het warenhuis te vermijden. Architainment, de leverancier van de verlichting voor dit project, betoonde zich uiterst flexibel. Het bedrijf leverde technische expertise en ondersteuning tot in de kleine uurtjes. Lateral Concepts maakte overuren om de installatie aan te brengen.

 

Lee Shields, Key Account Manager bij Architainment: "Het was absoluut een eer voor ons om bij de belichting van zo‟n markant Londens gebouw betrokken te zijn – zeker in verband met zo'n bijzondere, geloofwaardige milieucampagne. Zoals bij alle veeleisende projecten hebben we hard moeten werken om een reeks obstakels te overwinnen. Maar de positieve respons op de belichting heeft dit project tot een bijzonder lonende ervaring gemaakt voor Architainment. We zijn er trots op."

 

Rolando Faley, hoofd faciliteiten en projectmanagement bij Selfridges: "Philips heeft onze winkel een verlichtingsoplossing geleverd waarmee we niet alleen onze CO2-voetafdruk kunnen verkleinen, maar bovendien alle flexibiliteit hebben om het licht via een enorm brede kleurenwaaier aan een eindeloze reeks thema‟s aan te passen. Het „zee-effect‟ op de voorgevel van het pand, dat bedoeld was om onze campagne Project Ocean onder de aandacht te brengen, heeft een duidelijke impact gehad. Dit is slechts één voorbeeld van wat we met deze verlichtingsinstallatie kunnen doen. Het systeem is afgestemd op de architectuur en de monumentale status van het pand en het werk is buiten de openingsuren gerealiseerd om hinder voor het winkelpubliek te vermijden."

 

De aanvankelijke opdracht was een verlichtingsinstallatie voor de voorgevel aan Oxford Street, maar uiteindelijk is besloten om het volledige pand van buitenaf in het nieuwe licht te hullen – ook aan Duke Street en Orchard Street. Zo is het van alle kanten zichtbaar.

Persbericht

Selfridges Ocean Launch

Selfridges Ocean Launch

Meer informatie bij:

Sarah Facxin

PR Manager Lighting & Healthcare

Tel.: +32 2 525 80 78 (niet voor publicatie)

E-mail: sarah.facxin@philips.com

Philips Customer Care Center, tel. 080080190

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van "Gezondheid & Welzijn" tot doel het leven van de mensen te verbeteren door tijdige innovaties. Philips is een wereldleider in gezondheid, lifestyle en verlichting; het bedrijf integreert technologie en design in oplossingen die afgestemd zijn op de mensen, die steunen op een grondige kennis van de consumenten en de merkbelofte "sense and simplicity". Philips met hoofdkantoor gevestigd in Nederland stelt meer dan 120.000 personen tewerk met verkoop en diensten in 100 landen en behaalde een omzet van 22,3 miljard EUR in 2010. De onderneming is marktleider in cardiologische zorg, acute zorg en thuiszorg, in energie-efficiënte verlichting en nieuwe verlichtingsoplossingen, in lifestyle producten, met een sterke leiderspositie in scheerapparaten, draagbare entertainment en tandverzorging.

Meer informatie over Philips is te vinden op www.philips.com/newscenter en www.philips.be