Philips biedt een antwoord op de uitdagingen van de stad van morgen

oktober 3, 2013

Gent (België) – Tegen 2050 zal twee derde van de bevolking in een stad wonen en zal de wereldwijde energiebehoefte met 50 % zijn gestegen. Bovendien is onze stedelijke levensstijl bijzonder energiegulzig. Maar liefst 70 % van het wereldwijde energiebudget wordt door de steden uitgegeven, en een derde van het energieverbruik in de wereld wordt aan verlichting besteed.

“Dat de stadsbevolking toeneemt is niet alleen een mooie kans, maar ook een grote uitdaging voor de toekomst”, aldus Daniel Termont, burgemeester van Gent.

Philips is dus gaan nadenken over nieuwe manieren om steden te verlichten. Én ze leefbaarder te maken. Een stad moet immers ook een plek blijven waar het goed is om te wonen, te werken, te wandelen,… Om dergelijke nieuwe systemen te ontwikkelen heeft Philips samengewerkt met tal van partners, zoals lokale overheden, architecten, modeontwerpers én met de bevolking.

Alles draait om het creëren van ervaringen en het tegemoetkomen aan individuele behoeften. Er dienen niet alleen nieuwe verlichtingsarmaturen en installaties, maar ook innovatieve lichtregelsystemen te worden ontworpen die besparingen mogelijk maken en/of de veiligheid aanzienlijk verbeteren.

LED-verlichting is hierbij essentieel, omdat ze energie-efficiënt is, weinig onderhoud vergt en een hoge lichtkwaliteit biedt. Én, ze kan prachtige effecten teweegbrengen voor stadsverfraaiing en marketingdoeleinden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat LED almaar meer ingang vindt in de stadsverlichting in België.

We hebben al allerhande scenario's uitgewerkt om LED-verlichting een grotere rol te laten spelen in het veiliger en leefbaarder maken van steden. Zo bijvoorbeeld kan het lichtniveau 's nachts worden aangepast afhankelijk van de verwachte verkeersdrukte. En in noodgevallen kan het in een oogwenk naar vol vermogen overschakelen.

Tijdens evenementen, een lichtfestival bijvoorbeeld, is het fantastisch om de openbare verlichting te kunnen aansturen en exact de juiste sfeer te scheppen door het licht te dimmen.

Philips CityTouch & Philips LumiMotion
Dit is precies de filosofie achter Philips CityTouch, het systeem dat momenteel onder andere in Sint-Truiden en Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt gebruikt. CityTouch stelt de beheerder in staat de verlichting op een flexibele manier te beheren: enerzijds het aansturen van de lichtpunten en anderzijds het terugkrijgen van informatie over de status van het lichtpark.

Men kan bijvoorbeeld groepen van lichtpunten creëren of ze individueel aansturen, met een specifiek dimschema of het lichtniveau realtime wijzigen.

De informatie over de individuele lichtpunten kan heel divers zijn: van energieverbruik tot lamptype, levensduur en branduren. Op die manier kunnen steden de onderhoudswerken plannen op basis van precieze gegevens over welke lampen wanneer moeten worden vervangen, wat alles een stuk efficiënter maakt.

Maar hoe zit het met de wijken van een stad waar het 's nachts niet druk is - zoals fietspaden? Hier kan het energieverbruik worden teruggeschroefd door het licht gewoon uit te schakelen, maar dat brengt wel de veiligheid in het gedrang. Bijgevolg zijn we gaan nadenken over oplossingen voor “licht op verzoek” wat wij ''LumiMotion" noemen.

Op een fietspad in Lokeren bijvoorbeeld wordt het licht ’s nachts tot 10 % van zijn normale niveau gedimd, maar wanneer een voetganger of fietser voorbijkomt, wordt het lichtniveau automatisch tot 100 % opgevoerd. Wanneer er voetgangers of fietsers voorbijkomen, detecteert het systeem die en “beveelt” het alle andere lichtpunten het lichtniveau op te voeren.

LumiMotion is ook bijzonder nuttig in woonwijken. Ook hier kan de verlichting gedimd blijven als er niemand in de buurt is; maar van zodra iemand zijn vuilzakken buiten zet of de hond uitlaat, gaat de straatverlichting op volle vermogen aan.

En hoe zit het met de kosten? De overstap naar LED-verlichting heeft initieel uiteraard een prijskaartje. Maar om de financiële voordelen van LED-verlichting te begrijpen moet men naar de kosten voor de lichtpunten over een periode van 20 jaar kijken (wat de verwachte levensduur van LED-verlichting is) en die vergelijken met de kosten van conventionele verlichting. Wanneer men de totale eigendomskosten voor LED’s beschouwt, inclusief de lage energie- en onderhoudskosten en de lange levensduur, is de investering zeker terecht.

Een aangepaste financiering
We weten echter dat het zelfs met deze voordelen moeilijk kan zijn om het geld te vinden voor de initiële investering van grote renovatieprojecten. Net daarom zoekt Philips ook naar samenwerkingsverbanden om complete financieringsoplossingen te bieden voor dergelijke “versnelde renovatiewerken”. Op die manier kunnen de steden van alle voordelen van LED-verlichting genieten.

City marketing
LED-verlichting biedt nog een ander voordeel. Dit soort verlichting is zo flexibel dat steden een uniek imago kunnen creëren. Zo kan men speciale effecten voor gebouwen ontwerpen. Ze helpen zo gebouwen een nieuwe rol te vervullen en nieuwe ervaringen creëren. De Ghelamco Arena is hier het perfecte voorbeeld van.
CityTouch Software

CityTouch Software

CityTouch Software

CityTouch Software

CityTouch Citywide

CityTouch Citywide

Meer informatie bij:

Sarah Facxin 
PR Manager Lighting & Healthcare
Tel.: +32 2 525 80 78 (niet voor publicatie)
E-mail: sarah.facxin@philips.com 

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van “Gezondheid & Welzijn” tot doel het leven van de mensen te verbeteren door zinvolle innovaties op het vlak van gezondheid, lifestyle en verlichting. Philips, met hoofdkantoor in Nederland, behaalde een omzet van 24,8 miljard EUR in 2012 en stelt ongeveer 115.000 personen tewerk met verkoop en diensten in meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten, haartrimmers en mondverzorgingsproducten.
Meer informatie over Philips is te vinden op
 www.philips.com/newscenter.  .