In Braziliaanse voetbalstadions wordt deze zomer afgetrapt onder Philips-verlichting

april 29, 2014

  • Een internationaal tv-publiek van meer dan drie miljard mensen profiteert binnenkort van de geavanceerde veldverlichting van Philips.
  • In negen van de twaalf stadions waar het toernooi wordt gespeeld, is Philips-verlichting geïnstalleerd.
  • De veldverlichting is geoptimaliseerd voor HD, 3D en herhalingen in super-slowmotion.
  • De veldverlichting simuleert daglicht, zodat spelers en officials optimaal kunnen presteren.
  • Met kleurrijke en dynamische LED-verlichting worden de stadions omgetoverd in prominente bezienswaardigheden.

 

São Paulo, Brazilië – Koninklijke Philips (NYSE: PHG AEX: PHIA), wereldleider in verlichting, maakte bekend dat negen van de twaalf stadions in Brazilië, waar hét voetbaltoernooi van deze zomer plaatsvindt, zijn voorzien van geavanceerde verlichtingsoplossingen van Philips, die het spektakel en de spanning een speciale glans zullen geven. Vijf stadions zullen aan de buitenzijde worden verlicht om de architectuur van deze bijzondere bouwwerken in de kijker te zetten. Verder zal in vijf van de twaalf stadions de veldverlichting van Philips ervoor zorgen dat tv-kijkers het schitterende spel tot in detail kunnen volgen en dat geen enkele beweging of emotie hen zal ontgaan. De veldverlichting wordt geïnstalleerd in de stadions Fonte Nova (Salvador), Castelão (Fortaleza), Arena Pantanal (Cuiaba), Arena da Baixada (Curitiba) en Arena das Dunas (Natal). De gevelverlichting is niet alleen te zien bij het grootste stadion in Zuid-Amerika, Maracanã (Rio de Janeiro), maar ook bij de stadions Arena Pantanal (Cuiaba), Beira Rio (Porto-Alegre), Fonte Nova (Salvador) en Arena da Baixada (Curitiba).

 

Philips, toonaangevend in geavanceerde verlichting voor sportaccommodaties, maakt gebruik van de ArenaVision-veldverlichting, geproduceerd in Turnhout (België) die optimaal is voor HDTV, 3D en herhalingen in super-slowmotion, zodat kijkers geen seconde hoeven te missen. Bij een aantal stadions levert Philips ook de verlichting voor de aanpalende faciliteiten, zoals de gevels, congresaccommodaties, winkels, ontvangstruimtes, kleedkamers en de spelerstunnels.

 

'Philips biedt wereldwijd innovatieve verlichtingsoplossingen aan en weet dat verlichting onmisbaar is voor hoogwaardige tv-beelden van voetbalwedstrijden en andere sportevenementen, waar ook ter wereld', aldus Flávio Guimarães, commercieel directeur van Philips Lighting Brazil. 'Philips verzorgt al meer dan 60 jaar verlichting voor grootschalige sportevenementen, en daardoor zijn we een internationale expert in het vak. In Brazilië gebruiken we het nieuwste van het nieuwste op het gebied van verlichting, om het evenement voor de tienduizenden toeschouwers op de tribunes en de miljarden tv-kijkers thuis onvergetelijk te maken.'

LED-verlichting voor legendarisch Maracanã-stadion 
Stadions zijn meer dan alleen een achtergrond voor voetbalwedstrijden: ze vormen een baken voor de steden en landen die als gastheer optreden voor grote sportevenementen. Een fantastisch stadion maakt supporters enthousiast en trekt toeristen aan, waardoor het een symbool wordt voor de manier waarop een stad zich aan de wereld presenteert. Philips heeft de gevelverlichting geïnstalleerd voor het 78.000 plaatsen tellende Maracanã-stadion in Rio de Janeiro, het bekendste stadion van Brazilië. De binnen- en buitenverlichting voor het stadion is ontworpen door dhr. Antônio Carlos, één van de grootste verlichtingsontwerpers in Brazilië. Dankzij kleurrijke en dynamische LED-verlichting kunnen stadions worden getransformeerd in bezienswaardigheden die tot de verbeelding spreken. De verlichting kan de kleuren van beide teams weergeven, knipperen wanneer er is gescoord en zelfs van kleur veranderen om de stemming in het stadion weer te geven. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om sportieve statements te maken en de beleving van een stadion te verrijken. Daarnaast zijn dergelijke technologieën ook inzetbaar voor andersoortige evenementen, zoals popconcerten.

In het Maracanã-stadion zal Philips LED-verlichting in het dak de kleuren weergeven van de nationale vlaggen van de strijdende teams.

Vandaag de dag wordt voetbal meer dan ooit bekeken op een HDTV. Omroeporganisaties stellen strenge eisen aan de verlichting, juist ook vanwege de opkomst van HDTV, 3D en herhalingen in super-slowmotion. De kijkcijfers van het vorige kampioenschap in 2010 in Zuid-Afrika bedroegen meer dan 3,2 miljard kijkers wereldwijd, en naar verwachting zullen er deze keer nog meer kijkers afstemmen op het grootste internationale sportevenement van 2014.

Persbericht

Maracana Rio de Janeiro

Maracana Rio de Janeiro

Arena Fonte Nova Salvador

Arena Fonte Nova Salvador

Arena Castelao Foraleza

Arena Castelao Foraleza

Arena Castelao Fortaleza

Arena Castelao Fortaleza

Arena Castelao Fortaleza

Arena Castelao Fortaleza

Voor meer informatie, contacteer:

Sabrina Heymans
External Communications Manager Lighting/Healthcare
Tel.: +32 2 525 80 78 (niet voor publicatie)
E-mail: sabrina.heymans@philips.com

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van “Gezondheid & Welzijn” tot doel het leven van de mensen te verbeteren door zinvolle innovaties op het vlak van gezondheid, lifestyle en verlichting. Philips, met hoofdkantoor in Nederland, behaalde een omzet van 23,3 miljard EUR in 2013 en stelt ongeveer 112.000 personen tewerk met verkoop en diensten in meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten, haartrimmers en mondverzorgingsproducten.
Meer informatie over Philips is te vinden op www.philips.nl/nieuwscentrum.
.