Meer autonomie voor dovengemeenschap dankzij Philips Hue


Nieuwe innovatieve app van Convo gebruikt connected thuisverlichtingstechnologie van Philips om het leven van doven ingrijpend te veranderen

oktober 7, 2014

Brussel (België) – Koninklijke Philips, wereldleider in verlichting, gaat het leven van doven ingrijpend veranderen met een baanbrekende technologie die ze in staat stelt te 'horen' met licht, en geeft de zintuiglijke ervaring een totaal nieuwe invulling.

 

De Convo Lights app werd ontwikkeld voor Philips Hue, het connected thuisverlichtings-systeem, en maakt gebruik van licht om aan dove mensen een telefoonoproep of andere hoorbare signalen te melden die ze anders zouden kunnen missen. De app van Convo, een bedrijf dat wordt gerund door doven en videofoon- en vertaaldiensten aan de doven-gemeenschap biedt, stelt gebruikers in staat om gepersonaliseerde beltonen van licht te creëren om bellers te identificeren en de helderheid in een kamer aan te passen om de gebarentaal makkelijker op het scherm te zien.

 

Convo Lights werd mogelijk gemaakt dankzij het innovatieve open softwareplatform Philips Hue. Sinds de lancering van Hue vorig jaar, werden er zowat 200 apps ontwikkeld.

 

Convo stelt dat deze uitvinding de omgeving van doven omtovert tot een visuele wereld, waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen en thuis beter contact kunnen houden met de buitenwereld. Het heeft ook dove ondernemers ingrijpend geholpen; ze zagen hun winst stijgen doordat ze geen belangrijke oproepen meer misten.

 

"Vóór Convo Lights er was, misten we meer dan de helft van onze oproepen", aldus Russ Stein, dove en eigenaar van pizzeria Mozzeria in San Francisco. "Nu staan we op gelijke voet met niet-dove bedrijven en missen we slechts 5 % van de oproepen meer. Convo Lights helpt ons een meer winstgevende zaak te runnen; we zien onze reserveringen stijgen en we kunnen ons vol vertrouwen in ons eigen restaurant verplaatsen omdat we weten dat we elke oproep zullen kunnen beantwoorden."

 

"Door de API beschikbaar te maken voor anderen, heeft Philips Hue ons in staat gesteld om met Convo Lights een natuurlijke en vlotte belbeleving te ontwikkelen voor de dovengemeenschap", aldus Jarrod Musano, CEO van Convo. "De dovencultuur heeft met Hue nu iets in handen dat visueel mooi is en tegelijk eindeloos kan worden gepersonaliseerd. Dit is echt een zinvolle innovatie. De reactie van de dovengemeenschap is enorm positief, en dit is nog maar het begin.”

 

Door het succes van Convo Lights, wordt de technologie nu samen met Philips aangepast om een grotere thuisautomatisering mogelijk te maken voor doven, met bijvoorbeeld lichtwaarschuwingen voor deurbellen en rookmelders.

 

Jeroen De Waal, General Manager van Connected Lighting for the Home bij Philips Lighting: "Philips Hue was van in het begin bedoeld als een open systeem, waardoor ontwikkelaars er makkelijk apps voor konden schrijven. De open API werd mettertijd verbeterd, en won onlangs de ‘Top API for the Internet of Things’ op het prestigieuze Digital Accelerator Awards evenement in San Fransisco. We hebben Hue nooit gezien als een instrument voor de dovengemeenschap; het is dan ook geweldig dat Convo met ons systeem heeft gewerkt om het leven van de mensen echt te verrijken.”

 

Convo biedt Video Relay-diensten (VRS) waarmee doven via de telefoon kunnen communiceren met horende mensen, real time en via een doventolk. De nieuwe app integreert zich naadloos in de connected verlichtingsfuncties van Philips Hue. Hierdoor kan Convo Mobile VRS levensverrijkende functies bieden die voorheen niet beschikbaar waren voor de dovengemeenschap:

  • Lichtwaarschuwingen waarbij licht inkomende video-oproepen meldt
  • Gepersonaliseerde beltonen met licht en onderscheid tussen de oproepers
  • Lichtmeldingen voor gemiste oproepen zodat ze beter contact blijven houden
  • Optimale verlichting voor een betere communicatie met de doventolk

 

Philips Hue, de meest intelligente connected thuisverlichting, stelt je in staat om rechtstreeks vanaf je iOS en Android apparaat de thuisverlichting aan te schakelen en te bedienen. Met het systeem kan je op een baanbrekende manier licht beleven en er interactief mee omgaan; het geeft een nieuwe invulling aan LED-technologie en maakt dat licht integraal deel uitmaakt van onze leefwereld, om ons leven te verbeteren.

 

Deze nieuwe diensten waren eerst enkel in de Verenigde Staten te verkrijgen, maar door het grote succes plant Convo dit nu naar de rest van de wereld uit te breiden.

Voor meer informatie, contacteer:

Sabrina Heymans
External Communications Manager Lighting/Healthcare
Tel.: +32 471 83 88 18 (niet voor publicatie)
E-mail: sabrina.heymans@philips.com

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van “Gezondheid & Welzijn” tot doel het leven van de mensen te verbeteren door zinvolle innovaties op het vlak van gezondheid, lifestyle en verlichting. Philips, met hoofdkantoor in Nederland, behaalde een omzet van 23,3 miljard EUR in 2013 en stelt ongeveer 113.000 personen tewerk met verkoop en diensten in meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten, haartrimmers en mondverzorgingsproducten.
Meer informatie over Philips via www.philips.com/newscenter
..

Over Convo:

Convo werd in 2009 opgericht door een kleine groep doven die met behulp van de VRS-technologie (Video Relay Service) natuurlijke en vlotte gesprekken wilden ervaren. De technologieën van Convo worden ontworpen door dove ingenieurs/specialisten van de gebarentaal, die een grondige kennis hebben van de VRS-technologie en de thuisautomatisering. Convo, een bedrijf dat eigendom is van doven en door doven wordt gerund, blijft zich inzetten voor meer zeggenschap van de dovengemeenschap in hoe ze hun leven willen beleven, in de Verenigde Staten en daarbuiten.
Meer informatie over Convo via www.convorelay.com.