PSV trapt af in een met LED verlicht stadion


Innovatieve LED stadionbeleving in het Philips stadion in Eindhoven

oktober 17, 2015

Eindhoven, Nederland – PSV trapte zaterdagavond als eerste eredivisieclub in Nederland af in een met LED verlicht Philips stadion. De Eindhovense landskampioen speelde haar wedstrijd onder de innovatieve veldverlichting van hoofdsponsor Philips tegen het Rotterdamse Excelsior. Voor de officiële ingebruikname van de LED veldverlichting werden spelers en toeschouwers getrakteerd op een unieke lichtshow. Het Philips Stadion is het eerste eredivisiestadion in Nederland dat met LED veldverlichting een hele nieuwe dimensie toevoegt aan de beleving in het stadion.

 

Philips ArenaVision is 's werelds eerste LED-veldverlichting die voldoet aan de strenge eisen van internationale televisiezenders en sportfederaties. Met deze innovatieve verlichting is het mogelijk om specifieke delen van het veld uit te lichten voor en tijdens voetbalwedstrijden of andere evenementen in het stadion. Door slimme innovaties zijn de kleinste gebaren en emoties zichtbaar voor stadionbezoekers en televisiekijkers. Voor stadioneigenaren zijn bovendien de onderhouds- en operationele kosten van het lichtsysteem laag door de duurzame eigenschappen van LED verlichting. De LED veldverlichting in het Philips Stadion is 30% energiezuiniger dan conventionele veldverlichting.

 

Dit baanbrekende verlichtingssysteem werd vorig jaar al in primeur in België geintroduceerd in Stayen, het vernieuwde stadion van voetbalclub STVV. Ook het Stamford Bridge, het stadion van eersteklassevoetbalclub Chelsea FC, is er mee uitgerust.

 

De nieuwe LED schijnwerpers met wit licht zijn flexibel en schakelen eenvoudig tussen de verschillende lichtniveaus, voor het scheppen van de juiste sfeer op verschillende momenten voor, tijdens en na de wedstrijd. Ze zorgen voor de juiste lichteffecten tijdens doelpunten en andere bijzondere momenten in het stadion, zonder toevoeging van andere (kleur)verlichting, armaturen, lichtbeamers of andere effectenapparatuur. Hiervoor hoeft de positie van de LED veldverlichting niet te worden aangepast; deze staat standaard ingesteld voor officiële wedstrijden en blijft onveranderd. PSV bedient de verlichting zelf.

 

Algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV: “Bij PSV staat innovatie hoog in het vaandel. Wij zijn verheugd dat we met deze LED veldverlichting in het Philips Stadion wederom een innovatieve primeur te pakken hebben. Het systeem geeft ons de mogelijkheid om het stadionbezoek voor onze fans nóg aantrekkelijker te maken. De grenzeloze mogelijkheden van LED verlichting hebben we volledig geïntegreerd in ons wedstrijdentertainment, waardoor licht, geluid en video elkaar optimaal versterken. Deze prachtige innovatie is wederom een bewijs van het ambitieniveau van PSV en Philips om ook buiten het veld zowel nationaal als internationaal toonaangevend te zijn.”

 

“Als wereldmarktleider in stadionverlichting zijn wij er buitengwoon trots op dat wij met deze innovatieve LED veldverlichting een geweldige stap vooruit zetten om de totale beleving van een voetbalwedstrijd of evenement naar een hoger plan te tillen”, Frank van der Vloed, General Manager Philips Lighting Benelux.

 

Philips verzorgt al meer dan 60 jaar de professionele verlichting van grote sportevenementen. In 2014 was Philips onder meer verantwoordelijk voor de veldverlichting van negen van de twaalf officiële wedstrijdstations van het WK Voetbal in Brazilië. Voor meer informatie en de laatste projecten, bezoek onze nieuwe website www.lighting.philips.be.

Persbericht

Philips stadion

Philips stadion

Voor meer informatie kan u contact opnemen met (niet voor publicatie) :

Sabrina Heymans
External Communications Manager Philips Lighting BeLux
Tel.: +32 471 83 88 18 │ E-mail: sabrina.heymans@philips.com

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van “Gezondheid & Welzijn” tot doel het leven van de mensen te verbeteren door zinvolle innovaties op het vlak van gezondheid, lifestyle en verlichting. Philips, met hoofdkantoor in Nederland, behaalde een omzet van 21,4 miljard EUR in 2014 en stelt ongeveer 106.000 personen tewerk met verkoop en diensten in meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten, haartrimmers en mondverzorgingsproducten.
Meer informatie over Philips is te vinden op www.philips.com/newscenter.