Buitenverlichting maakt woningen aantrekkelijker voor kopers

4 april 2017

Brussel, Belgie – Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), wereldwijd toonaangevend in verlichting, maakte vandaag de resultaten van een nieuw onderzoek bekend die de impact van buitenverlichting aantoont op de aantrekkelijkheid van je woning. Buitenverlichting is voor bijna de helft (45%) van de Europeanen belangrijk in de overweging bij het kopen van een woning – meer nog dan het type venster, het dak of het schilderwerk van een huis. Een derde van alle Europeanen is het erover eens dat buitenverlichting een significante invloed heeft op de aantrekkelijkheid van een woning.

 

Zorgen voor de juiste sfeer

Aan het onderzoek namen meer dan 7.000 personen deel uit vijf Europese landen (Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en Spanje). De breedte van het onderzoek benadrukt nog meer het belang van goede verlichting om de juiste sfeer te creëren, zowel in de woning als buiten. Twee derde (65%) van de ondervraagden stemde ermee in dat tuinverlichting bijdraagt aan de totale sfeer van een woning.

 

De Spanjaarden hechten de meeste waarde aan buitenverlichting voor het creëren van de perfecte scène. Meer dan 80% vindt dat buitenverlichting bijdraagt aan de sfeer van een woning. In het noorden van Europa zijn veel mensen het tegenovergestelde van mening. Bijna de helft (43%) van de Britten was het oneens met de opvatting dat buitenverlichting bijdraagt aan het creëren van de juiste sfeer.

 

“Buitenverlichting wordt vaak over het hoofd gezien, maar het is belangrijk om een woning te presenteren op een manier waarop die 's avonds en 's nachts gezien moet worden. Ook kan verlichting worden gebruikt om de meest aantrekkelijke aspecten van een woning te benadrukken. Wanneer je voor buitenverlichting kiest voor LED-modules of LED-lampen, zoals bijvoorbeelde de LED-buitenverlichting van Philips, stijgt de toegevoegde waarde van het pand aanzienlijk. Het is een investering die zichzelf snel terugbetaalt”, zegt Bianca Heiszwolf, leider van Philips Lighting Home Luminaires. 

 

Van sfeer naar veiligheid

Buitenverlichting aan de gevel van een woning schept een veiligheidsgevoel. Het onderzoek toonde aan dat 73% van de Europeanen het veiliger vindt een woning te benaderen als er verlichting is in de voortuin. Anders dan de jongere generatie hecht de oudere generatie de meeste waarde aan buitenverlichting voor een veiligheidsgevoel.

 

De waarde van een woning verhogen

Voor ongeveer de helft van de respondenten is de kans veel groter een woning te kopen die buitenverlichting heeft, hetzij aan de voorkant van het huis (51%) of in de tuin (48%). Ook voor jongere generaties is het een sterke overweging: meer dan de helft (53%)  van de 18- tot 35-jarigen zegt dat ze waarschijnlijk eerder een woning met buitenverlichting zou kopen.

 

Als het aankomt op koopkracht zijn het wederom de Spanjaarden die positiever reageerden dan de andere Europeanen, waarbij ongeveer driekwart van de ondervraagden aangaf dat zij waarschijnlijk eerder een woning zou kopen die is uitgerust met buitenverlichting aan de voorzijde (77%) of in de tuin (74%). Het VK daarentegen zit aan het andere einde van de schaal, met slechts twee op vijf (36%) respondenten die zeggen dat ze eerder een woning met buitenverlichting zou kopen. 

 

Woningexpert Sam Mitchell van Rightmove, het grootste vastgoedportaal in het VK, zegt daarover: “De eerste indrukken zijn allesbepalend bij bezichtigingen en daarom is buitenverlichting het overwegen waard aangezien die gebruikt kan worden om het uiterlijke beeld van de woning te helpen veranderen, vooral als er bezichtigingen in de avonduren plaatsvinden. Ook zijn er veel andere factoren waaraan gedacht moet worden als een woning wordt voorbereid op een verkoop, zoals het opruimen van rommel, een beetje geld uitgeven om de woning een likje verf te geven, of zelfs overwegen om grotere werken uit te voeren zoals het renoveren van de keuken of het uitbreiden van het eigendom.”

 

LED-verlichting perfect voor elke buitenruimte 

Wie de waarde van zijn huis wil opkrikken door buitenverlichting aan te brengen, kan kiezen uit een grote diversiteit aan vormen, formaten en ontwerpen. De Philips Hoverfly LED buitenwandlamp is perfect voor wie op zoek is naar industriële chic. Anderzijds is de Philips AfterGlow LED buitenwandlamp ideaal geschikt om een kenmerkende wand of beplanting te benadrukken. Als alternatief voor krachtige, opvallende lampen is de Philips Shadow LED buitenwandlamp de perfecte keuze.

 

Opmerkingen aan de redactie:

 

*Bron: Alle cijfers zijn, tenzij anders vermeld, zijn afkomstig van YouGov Plc. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 28 december 2016 en 11 januari 2017 in het Verenigd Koninkrijk (2116 respondenten), Frankrijk (1014 respondenten:), Duitsland (2048 respondenten), Spanje (1000 respondenten) en Nederland (1000 respondenten). Het onderzoek werd online uitgevoerd. De cijfers zijn gewogen voor elk land en zijn representatief voor alle volwassenen (leeftijd 18+).

Product
Beschikbaarheid
Adviesprijs
Philips Hoverfly LED buitenwandlamp
1 februari 2017
44,95 EUR
Philips AfterGlow LED buitenwandlamp
13 maart 2017
109,95 EUR
Philips Shadow LED buitenwandlamp
13 maart 2017
69,95 EUR

Voor meer informatie, contacteer:

Philips Lighting Belgium

Sabrina Heymans

T. +32 (0)471 83 88 18

E. sabrina.heymans@philips.com 

Over Philips Lighting:

Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichtingsproducten,  systemen en  diensten, levert innovaties die toegevoegde waarde en rijkere gebruikservaringen bieden en ook bijdragen tot het verbeteren van levens. We bedienen zowel de professionele als de consumentenmarkt en zijn binnen de branche toonaangevend in het benutten van de mogelijkheden van het ‘Internet of Things’ om woningen, gebouwen en stedelijke omgevingen te transformeren. In 2016 hebben we een omzet van EUR 7,1 miljard gerealiseerd met ongeveer 34.000 medewerkers in meer dan 70 landen. Voor meer informatie, bezoek: www.lighting.philips.be.