Een nieuwe kijk
op winkelervaringen

Globus
Saarbrücken, Duitsland


Een van de grootste winkelketens in Duitsland gebruikt LED-verlichting om zijn klanten een bijzondere winkelervaring te bieden en de verkoop in de aanbiedingenruimte te verhogen.

Bij dit project
met Philips zijn we

erin geslaagd om klanten naar bepaalde producten te leiden en de omzet te verhogen."

 

- Dhr. Scheller, winkelmanager Globus Saarbrücken-Güdingen

StoreWise is een slim, via een app bediend systeem voor supermarktverlichting
StoreWise is een slim, via een app bediend systeem voor supermarktverlichting

Klanten prikkelen

 

Globus, opgericht in 1828, is een retailketen van hypermarkets en elektronicawinkels die zich wil onderscheiden door de service aan klanten. De vestiging in de Duitse stad Saarbrücken wilde de winkel verbeteren door haar klanten een unieke winkelervaring te bieden en, met name, de aanbiedingenruimte spannender en aantrekkelijker te maken.

Supermarkt Globus met zachte, pastelkleurige uplights - blauw

De juiste verlichting

 

Globus werkte samen met Philips Lighting om met behulp van het StoreWise-systeem drie verschillende verlichtingsscenario's te implementeren en te onderzoeken in de aanbiedingenruimtes in de winkel. Het eerste verlichtingsscenario simuleerde de effecten van de bestaande verlichting: een gelijkmatig lichtplan als uitgangswaarde voor het onderzoek. Bij het tweede scenario, gericht op accentverlichting, werden spots gebruikt om bepaalde artikelen te benadrukken en contrast te creëren. Het derde scenario was een combinatie van spotverlichting en gekleurde uplights. De kleuren van de pastelkleurige  uplights beïnvloedden niet alleen de emoties van de klanten, maar vergrootten ook de zichtbaarheid van de aanbiedingenruimte op afstand. Met StoreWise werd een planning gemaakt voor de afwisselende weergave van deze drie verschillende verlichtingsinstellingen, verdeeld over de dagen in een periode van twee maanden.

Gedurende deze periode van twee maanden werden klanten gevolgd via sensors in winkelwagentjes, werd het aantal klanten geteld dat tijd doorbracht in de aanbiedingenruimte, en werden verkoopgegevens geanalyseerd. Samen met het DFKI (het Duitse onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie) deed Philips Lighting onderzoek naar de invloed van deze verlichtingsscenario's op het aantal klanten dat de aanbiedingenruimte binnenging, de tijd die ze er doorbrachten en de verkoop.

De resultaten waren voor elk scenario in verschillende mate positief. Vergeleken met het eerste scenario, met gelijkmatige verlichting, steeg bij spotverlichting het aantal mensen dat de aanbiedingenruimte binnenging met zeven procent. Bij het scenario met zachte, pastelkleurige uplights gingen nog eens acht procent meer klanten de aanbiedingenruimte binnen. In totaal gingen dus vijftien procent meer mensen de aanbiedingenruimte binnen ten opzichte van het eerste scenario, dat met gelijkmatige verlichting. 


De winkelmanager was vooral te spreken over het derde verlichtingsscenario, met naast de zachte pastelkleurige uplights ook de populaire spotverlichting. Dit scenario leidde tot een spectaculaire omzetstijging van zes procent, bovenop de vijftien procent meer mensen die de aanbiedingenruimte binnengingen. 


Globus was tevreden over het succes van de test en het winkelmanagement is er meer dan ooit van overtuigd dat ze het gedrag van klanten wel degelijk kunnen beïnvloeden met verlichting.

Beïnvloeding van klantgedrag

Philips StoreWise

 

Het Philips StoreWise-systeem, dat speciaal voor de detailhandel werd ontworpen, combineert het beste van LED's en regelsystemen. Het flexibele pakket helpt klanten om kosten te besparen, om de verlichting aan te passen aan de eisen van alledag en om een betere ervaring te creëren die de klant meer bij de winkel betrekt.

Meer over het systeem

eataly

Waar visionairs en armaturen samenkomen 

 

Achter elke vernieuwer staat een expert. Hier brengen we de nieuwste ideeën van de meest visionaire leiders, denkers en technische experts uit de retailbranche samen om uw ideeën aan te wakkeren en uw strategie richting te geven.

Meer over retailtrends en de nieuwste denkwijzen

Een nieuwe kijk
op winkelervaringen

Het team

Globus Saarbrücken-Güdingen

Klant

DFKI (Duits onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie)

Onderzoekscentrum

eit Digital

Digitale innovatie en scholing van ondernemers 

Gerelateerde cases

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, producten en promoties.

 

Inschrijven nieuwsbrief