Bekijk hoe LED-technologie een futuristisch randje gaf aan een historische expositie.
Geschiedenis
schrijven
Bekijk hoe LED-technologie een futuristisch randje gaf aan een historische expositie.
die vooruit keek en niet alleen naar het verleden.”
- Dirk van Delft, directeur van Boerhaave Museum
Een expositie in het prestigieuze Boerhaave Museum in Nederland besteedde aandacht aan 100 jaar geschiedenis van Philips Research. En dankzij innovatieve technologie kregen bezoekers tevens een kijkje op de toekomst.
Het Boerhaave Museum is het toonaangevende wetenschapsmuseum van Nederland. Hier heeft Philips meer dan 100 jaar onderzoek uitgevoerd. Bij de feestelijke expositie voor het eeuwfeest wilden zowel Philips als museumdirecteur Dirk van Delft een overdreven historisch gevoel vermijden. In plaats daarvan realiseerden ze, door gebruik te maken van innovatieve technologie, een expositie die aantrekkelijk, toekomstgericht en uiterst verhelderend was.
Dirk van Delft legt uit: “We wilden een vooruitziende sfeer. Niet alleen naar het verleden kijken en een hoop bruin behang.” Samenwerkend met de Nederlandse ontwerpers van NorthernLight bracht het museum de innovatieve geest van Philips over, zowel in inhoud als in presentatie.
Tot de gebruikte technologieën behoorden onze luminous textile-panelen die afbeeldingen en bewegende beelden vertonen. Maar de ster van de show was ons op LED gebaseerde Indoor Positioning System. Deze nieuwe technologie gebruikt GPS-techniek om mensen te voorzien van licht en informatie, afhankelijk van hun specifieke locatie. Bezoekers kregen iPads mee die hun positie in het pand gebruikten om feiten weer te geven over dingen die in hun nabijheid te zien waren. Onder de subtitel ‘100 jaar uitvindingen die ertoe doen’ begon de expositie met de geschiedenis van de gloeilamp. Zij ging vervolgens verder met onderwerpen als de ontwikkeling van de radio en het gebruik van rustgevend licht in MRI-scanners.
Ferrie Aalders, hoofd Business Excellence bij Philips Research, zegt dat een van de doelstellingen van de expositie was te laten zien hoe actief Philips is op het gebied van onderzoek. “De perceptie in Nederland is dat de onderzoeksactiviteiten zijn afgenomen”, zegt Aalders. “Maar in feite werken we nu samen met meer onderzoeksinstellingen dan ooit tevoren en horen we bij de grootste industriële laboratoria in de wereld.’’
Gedurende de laatste paar maanden van de expositie werden er ook foto's van wijlen fotograaf Ed van der Elsken tentoongesteld, die onze onderzoeksruimten op een unieke, korrelige manier in beeld bracht. Er werden ook conferenties gehouden die met het onderwerp samenhingen, en zolang de expositie liep, nam het museumbezoek met 20-30% toe.
Aalders zegt: “We waren er erg trots op dat een zo prestigieus museum aandacht wilde besteden aan de eerste eeuw van onze onderneming.” Warenhuisgigant Carrefour heeft onze technologie van Indoor Positioning nu toegepast in zijn winkel in Lille, Frankrijk. Hoe treffend dat een expositie over de geschiedenis van onderzoek ook de aandacht kon vestigen op nieuwe technologie!
De klant
Curator van de expositie